Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Elektroauto

Typ: Základní škola | ostatní | Mateřská škola
Jízní vlastnosti a komfort jízdy elektromobilu byly vynikající.

elektromobil před budouvou školy

V polovině října měla naše škola možnost na 14 dnů využívat zapůjčené elektroauto. Jednalo se o výhru hlavní ceny na elektrokonferenci, která se konala v Boskovicích na začátku října. Této konference se naše škola zúčastnila, protože využívá jiný, starší elektromobil k dovozu stravy do lesní mateřské školy.

Zapůjčený elektromobil byl výrazně novější, a technologický pokrok bylo znát. 

První, co vás zaujme, je úplné ticho, když je elektromobil “nastartovaný”, tzn. uvedete jej do jízního režimu. I po rozjetí je slyšet jen zvuk odvalujících se pneumatik, jinak nic. Zarazí velmi dynamické zrychlení a zátah ve všech otáčkách a při jakékoli rychlosti.

Auto prostě velmi ochotně akcereluje, takže předjíždění nebo odbočování na křižovatce zvládáte mnohem rychleji a bezpečněji. Navíc není třeba čekat, až se zahřeje moror, ať už kvůli šetrnému provozu se studeným motorem nebo kvůli náběhu topení. Elektroauto topí hned a plný výkon nabízí od prvního okamžiku provozu.

I přesto, že se jednalo o miniauto, překvapilo velmi mile, že uvnitř je dostatek místa na hlavu i kolena. Jízdu přes nerovnosti na vozovce zvládalo auto díky dobrému podvozku a odpružení velmi dobře. 

Nabíjení probíhá ze zásuvky 230 V přibližně 6 - 8 hodin, tedy ideálně přes noc. Ráno tedy máte auto “natankované”. Pro dobití během dne lze využít výkonné nabíječky, jejichž počet se neustále zvyšuje. Např. na nabíječce u Kauflandu trvalo nabíjení ze 40 % na 90 % asi 10 min. Za takto krátkou dobu si tedy nákup ani nestihnete vyřídit.

Spotřeba byla v reálném provozu vyšší, než udávaných 11,7 kWh/100 km, a to 16,5 kWh/100 km. Úměrně tomu klesala i reálná dojezdová vzdálenost na jedno nabití, přibližně 90 km. Tato skutečnost souvisela s dynamičtějším stylem jízdy. Při klidném až spořivém stylu je reálné hodnot udávaných výrobcem dosáhnout.

Dojezd je i tak dostatečný pro denní dojíždění do práce nebo na nákup. Pro dálkové trasy je ale malý. Je pravdou, že tento typ auta je určený právě pro každodenní popojíždění, jako tzv. druhé nebo třetí auto do rodiny. 

Provoz elektroauta je výrazně levnější než u spalovacího motoru, náklady na jeden kilometr jsou cca 50 hal., při šetrné jízdě je reálné se dostat až na 30 hal. při nabíjení na noční proud a adekvátní sazbě (spalovací motory cca 2 - 2,50 Kč/km). Menší náklady jsou i na servis, odpadá např. výměna oleje, filtru atd.

Auto je velmi živé, ochotně přidává na rychlosti, a to i když je plně obsazeno dospělými pasažéry. 

Parametry auta: Volkswagen e-Up, výkon motoru 60 KW, točivý moment 210 N.m, těžiště díky bateriím umístěným v podlaze nízko, dojezd 120 km, spotřeba 11,7 kWh/100 km, zrychlení z 0 na 100 km/h cca 12,6 s. Auto je vybaveno rekuperací, tzn. při jízdě z kopce a při brždění nabíjí baterii.

Závěrem lze kostatovat, že jízda elektromobilem je mnohem lepší než klasickým autem. Jakmile se podaří navýšit dojezd a dořešit hustotu nabíjecích stanic, jedná se o zajímavého nástupce spalovacích motorů, který je nejen plnohodnotně nahradí, ale představuje očekávanou technologickou novinku v jinak několik let víceméně stagnujícím vývoji klasických aut.

Pro uživatele přináší výrazné zlepšení komfortu, lepší jízdní vlastnosti a nesrovnatelně lepší zážitek z jízdy.


Vytvořeno: 21. 11. 2019
Poslední aktualizace: 21. 11. 2019 13:32
Autor: Mgr. Karel Hasoň Ph.D.