Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Základní škola a Mateřská škola Ostrov u Macochy, příspěvková organizace

Terénní výuka – Život na (ve) vápenci

Terénní výuka – Život na (ve) vápenci

Terénní výuka – Život na (ve) vápenci

       Žáci 8. a 9. ročníku v úterý 4. 10. 2011 přišli do školy netradičně pouze s malými batůžky a ve starším oblečení než obvykle. Středisko ekologické výchovy Lipka, pobočka Rychta Krásensko, v zastoupení Mgr. Petrem Horákem a Mgr. Zdeňkou Jičínskou, pro nás mělo připravenu výuku v terénu.
       Nejprve jsme se vypravili od Balcarky k Cikánské jeskyni, kde žáci s lektory diskutovali o tom, jak to na místě vypadalo v dřívějších dobách, proč jsme po cestě potkali ovce a přemýšleli, kde jsou veškeré vodní toky Ostrova u Macochy. Samozřejmě si jeskyni prolezli s použitím vypůjčených „čelovek“.
       Poté jsme se křovinami prodírali na stráň pod větrným mlýnem. Zde si žáci prohlíželi fotografie z doby někdy před sto lety a mohli tak porovnat, v čem se odlišuje krajina tehdy a dnes. Dozvěděli jsme se také o druhém mlýnu Ostrova, tentokráte však vodním, jakožto o raritě v krasovém prostředí. V následujících hodinách jsme se podívali, kde se uměle ztrácí Lopač, prolezli jsme několik jeskyní, dokonce jednu i na čas. Rekord překonal Jan Vintr z 9. ročníku, který se úzkou štěrbinovitou jeskyní protáhl za neuvěřitelných 6,4 sekundy, a za dívky zvítězila Dana Doležalová s časem 7 sekund.
       Žáci také dedukovali, jak vůbec jeskyně vznikají, rozpoznávali vápenec od ostatních „šutrů“ pomocí jednoduché chemické reakce zásady s kyselinou, studovali geologickou mapu jihomoravského kraje a prováděli mnoho dalších zajímavých aktivit.
       Na závěr celé výuky se žáci rozdělili do skupin. Část z nich prováděla chemický rozbor vody potoka Lopače a část zkoumala bezobratlé živočichy pomocí odlovu do sítek. Následně žáci vše vyhodnotili a zjistili, že místní voda obsahuje nejvíce blešivců. Po určení biotického indexu vyšlo najevo, že kvalita vody je na stupnici od jedné do deseti na úrovni tři, přičemž jedna je nejhorší a deset nejlepší.
       Druhá skupina chemickým rozborem zjistila, že kvalita vody není příliš ideální. Zejména obsah dusičnanů a fosforečnanů byl poměrně vysoký. Na závěr celého pětihodinového učení hrou jsme si popovídali, odkud Ostrov bere pitnou vodu, co všechno ji může ohrožovat a že v oblasti, kde žáci žijí, není příliš dobrý nápad kopat studnu.
       Doufejme, že si všichni z tohoto dne odnesli spoustu nových poznatků o svém rodném kraji, nebo oprášili vědomosti, které už měli od svých rodičů či prarodičů.
       Lektoři si žáky chválili, poznamenali, že byli bystří a reagovali na jejich otázky.
fotogalerie

Datum vložení: 19. 10. 2011 8:00
Datum poslední aktualizace: 7. 9. 2016 12:38
Autor: Mgr. Šárka Majkutová ( Mgr. Libor Pelikán )

O nás

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Fotogalerie

Náhodná fotogalerie

Sociální sítě

Mohlo by Vás zajímat